A zene szerelmesei közül, millióknak van egy saját személyes George Michael "pillanata" a zenei géniusz tavaly karácsonyi sokkoló halála után. George legjobb barátja és hosszú távú kreatív partnere, David Austin öt hónapja New York-ban volt.
"Elkerültem bármilyen zene hallgatását, miután George elhunyt."- mondja David.
"Az Ötödik sugárúton sétáltam, a fejhallgatómat is a fejemre tettem, és valamit meg kellett nyomnom az iPhone-on, és a "Praying For Time" dal Symphonica-verziója következett. Megálltam egy pillanatra és azt gondoltam: "Ó Istenem, ő valóban tudott énekelni, ugye?"
"Annyira benne voltam ezekben a dolgokban. Mindezeket a dalokat én is készítettem, részt vettem ebben a folyamatban, de néha nem látod a fától az erdőt."
David Austin jobban ismerte George Michael tehetségét, mint bárki más. Először pici gyermekként találkoztak, amikor az anyukáik a babakocsikkal jártak sétálni. Később David részt vett George első zenekarában, a The Executive-ban (George szerint "szörnyű" volt a zenéjük). Ezután George a Wham!-ben folytatta tovább, és David pedig saját ének karrierrel próbálkozott. Közösen írták meg a "Turn To Gold" című dalt, amit David énekelt.
George és David továbbra is barátok és zenei partnerek maradtak - közösen írták a Faith albumra a "Look At Your Hands" dalt (ezzel az albummal, amely 1988-ban jelent meg, George lett a világ legnagyobb sztárja) és a klasszikus gyászos balladát a "You Have Been Loved" dalt is együtt írták, az Older albumra.
A páros ismét kreatív partner volt a Listen Without Prejudice album újrakiadása során, amely eredetileg az album két évvel ezelőtti 25. évfordulójára készült volna el.
George egy dokumentumfilmet akart készíteni a projekthez, a Sony lemezkiadó bírósági peréről. George frusztrált volt amiatt, hogy a Sony szerint ő nem reklámozta eléggé a Listen Without Prejudice albumot, és a szerződése miatt nem tudta abbahagyni a munkát a Sony-nál. George ezt "Szakmai rabszolgaságnak" nevezte, és reménykedett abban, hogy a bírósági ügye megváltoztatná a zeneipart, hogy minden művész élvezhesse a szabadságot. George elvesztette a pert, de végül ironikusan visszatért a Sony-hoz, akik az album 25. évfordulója iránt érdeklődtek, és teljes kreatív irányítást adtak.
A filmet és az albumot múlt év novemberében kellett volna kiadni, de George - egy jól ismert maximalista volt, aki a saját tempójában dolgozott - közben rájött, hogy az életének több részét szerette volna bemutatni, és ezért több időre volt szüksége a film befejezéséhez.
Tragikusan, néhány nappal a halála előtt, még befejezte az utolsó felvételek szerkesztését a filmhez.
David megtartotta a projektet, úgy ahogy George elkészítette. Kate Moss-al felvettek egy bevezetőt, amelyben a szupersztár "végső munkájának" nevezték a filmet, miközben Adele a "Fastlove" dalt énekelte (először az idei Grammy-díj átadón hangzott el a dal). A film végére pedig Chris Martin a Coldplay együttes énekese által előadott "A Different Corner" dal speciális változata került.
" Adele és Chris Martin előadása illettek a filmhez" - mondja David.
"Mindenféle ajánlatot és ötletet kaptam, de Adele és Chris voltak az én embereim. Tudtam, hogy ők kellenek nekem. George mindkét művésznek óriási, hatalmas rajongója volt."
A filmben Elton John, Liam Gallagher, Stevie Wonder, Mary J Blige, Naomi Campbell, Mark Ronson, Ricky Gervais és Nile Rodgers hasonlították össze George Michael zenéjét a jelen időben.
David Austin még mindig ritkán használja a múlt időt, amikor a barátjáról beszél. Ugyanakkor elismeri, hogy befejezte a projektet, amelyen három éven keresztül ő és George dolgoztak, ez segített neki a gyászból való gyógyulási folyamatban, miközben azt tervezte, hogy a barátja filmje látható legyen.
"Annyira megakadtam a döntésemben, de biztos voltam benne, hogy ez egyfajta kényszerítő mechanizmus. Hihetetlenül sok munka volt a filmen. George és én állandóan dolgoztunk az interjúkon, a vágáson a szerkesztésen és a rendezésen."
David elmosolyodik, nevetést, sírást, boldogságot és szomorúságot érez egyszerre.
"Fent és lent, öröm és fájdalom. De ez egy csodálatos testamentuma az ő karrierjének. Miután az Egyesült Királyságban a televízióban sugározták, az emberek azt mondták:" Istenem, micsoda karrier ". Ezt nem egészen érzed addig, amíg vissza nem nézel és rájössz, hogy milyen hihetetlen karrierje volt."
A Freedom filmben George Michael soha nem látott felvételeken első partnerével, Anselmo Feleppával szerepelt.
George beszélt arról, hogyan találkozott 1991-ben a Rock in Rio koncerten Anselmo-val, akit "a megmentőmnek" nevezett, és hogyan lett ő az első férfi, akibe szerelmes lett.
"Egy nap megérkeztem a stúdióba, George pedig összevágta Anselmo-ról ezt a tízperces szegmenst a filmbe az összes otthoni videójából és a Super 8-as felvételeiből, amiket még senki sem látott. Ez valójában a film szívverése. Elég hihetetlen."
- mondja David.
A kapcsolatuk kezdete után hat hónappal Anselmo-ról kiderült, hogy HIV-pozitív. 1992 áprilisában George fellépett a Freddie Mercury tribute show-ban Londonban.
A szupersztár a Freedom filmben arról beszélt, hogy 1992-ben a Karácsonyt a szüleivel töltötte (akik nem tudtak arról, hogy a fiúk meleg volt és egy férfival élt együtt), és George akkor még nem tudta, hogy Anselmo beteg-e.
Anselmo, aki divattervezőként dolgozott, a Mercury emlékkoncerten a közönség soraiban volt. George azt mondta, hogy tisztelegnie kellett Freddie Mercury emléke előtt és imádkoznia kellett Anselmo életéért.
"Nem véletlen, hogy a pályafutásom során a legjobban ismert előadásomat, a haldokló szerelmem kedvéért énekeltem."
- ismerte el George a filmben.
"George nyíltan és őszintén beszélt az Anselmo-val való kapcsolatáról, élete szerelméről." - mondja David.
"Ő nagyon őszintén beszélt arról, hogy min ment át abban az időben, amikor kezdődött a bíróságon a Sony-val való pere, ugyanakkor küzdött azért, hogy gondoskodjon a haldokló szerelméről. Ő akkor minderről hallgatott. Nem abban az időben fedte fel a másságát. Ez az egész, egy rendkívül nehéz dolog volt egy huszonéves fiatalember számára."
Anselmo Feleppa 1993-ban meghalt, az AIDS betegség miatti agyvérzésben.
A dokumentumfilmben nincsenek benne George későbbi kapcsolatai sem, a film a 2012-es a londoni olimpiai fellépésével befejeződik. David, aki mindig megvédte barátja magánéletét, nem tárgyalja ki a személyes életét. Azt is elmondja, hogy ő nem követi azoknak az embereknek a sorát, akik George-ról a médiában történeteket adnak el, mint pl. az "unokatestvérek" az ex-barátok, és a személyzet.
David nevetett azon, hogy George az utolsó évében visszavonultan élt volna.
"Az a férfi, aki hetente hét napig dolgozott a filmjével és a zenéjének felvételével, és vacsorázni járt az éttermekbe heti öt estén, az aligha lehet visszavonult."
David azt is szeretné, ha rajongók tudnák, hogy George boldog ember volt, annak ellenére, hogy a dokumentumfilm a magány és a fájdalom időszakát érinti.
"George mindig szuper boldog volt. Teljes életet élt, boldog volt a munkájával, a barátaival, és a kreativitásával. "
George Michael egész pályafutása során folyamatosan dolgozott dalokon. Mindazonáltal maximalistaként csak akkor engedte szabadon a dalokat, amikor boldog volt, vagyis csak két albumot adott ki a Wham!-el és öt albumot szólóénekesként.
George után sok kiadatlan dal maradt, bár David óvatosan beszél arról, hogy mit fogunk még hallani.
Van egy terv egy önálló albumra, amelyben a 10 legjobb duettje lenne - köztük Whitney Houston, Aretha Franklin, Elton John és más művészekkel - amelyek még egy rajongónak sincsenek a birtokában. David tisztázza, hogy ez nem a Trojan Souls projekt, amelyen George a 90-es évek elején dolgozott.
George halála után kiszivárgott a "This Kind of Love" dal, amelyet a projektre szántak. Az eredeti változatban Elton John és George duettként adták volna elő a dalt. Úgy tervezték, hogy része lehet egy olyan albumnak, amelyet a Trojan Souls-nak neveztek - többek között Elton John, Seal, Sade, Anita Baker és Stevie Wonder felvételeit is tartalmazta volna. Azonban csak az Elton dal szivárgott ki, bár egy 80 perces otthoni videó (Anselmo szereplésével) az album készítése során kikerült az internetre, mielőtt eltávolításra került volna.
De David Austin szerint a rajongók hiába reménykednek a Trojan Souls album megjelenésében.
"A Trojan Souls nem létezik. Soha nem is létezett. Azok egy munkanap folyamán készült felvételek. A többi a videó másolata volt, de az eredetiek eltűntek, ezért mindig kiszivárognak az interneten. A Trojan Souls nem fog megjelenni soha. Egy időben ez egy ötlet volt a Sony bírósági ügye után, de aztán George ment a Cover to Cover turnéra, és úgy döntött, nem fog írni magának dalokat, inkább más embereknek ír. Volt egy ötlete, hogy dolgozik a Warners kiadóval. Aztán úgy döntött, hogy nem szereti az anyagot, és nem akarta kiadni. Inkább vissza adta a pénzt, amit Warners adott neki, azt hiszem, egy millió dollár volt."
Ahelyett, hogy a Listen Without Prejudice albumról szóló promóciós turné lett volna, George inkább az 1991-es Cover to Cover turnéra indult. A Cover to Cover egyéni promóciós turné helyett, más művészek dalait tartalmazta (The Police - Every Breath You Take, Culture Club - Victims, Leonard Cohen - Suzanne, The Eagles - Desperado, Terence Trent D’Arby - Sign Your Name, Stevie Wonder és Elton John dalok valamint George saját dalai)
"A Cover to Cover turnéból 22 vagy 23 élő dalfelvétel van, amelyek egyszerűen csodálatosak, készek és kevertek, és még soha nem hallották őket." - mondja David.
A nem ismert anyaggal kapcsolatban - beleértve a Sydney-ben rögzített dalokat is - David óvatos annak megvitatásában, hogy mi kerülhet még kiadásra.
"Vannak felvételek, nem fogok túl sokat mondani, de van néhány olyan felvétel, amely rendkívüli íráselemekből áll. Rendkívüli. Elkészítették, keverték és készen van."
A Listen Without Prejudice 2. része nem létezik. (az eredeti tervek szerint, ezen az albumon lett volna a "Too Funky" a "Fantasy" és más vidám dalok)
"Ez egy korai gondolat volt a munkafolyamatok során, amely nem valósult meg és elveszett az éterben."
David szeretne tisztázni egy házat Palm Beach-ben, amely állítólag George Michael egyik ingatlanja.
"Van egy olyan kép a házról, amely mindig előkerül és azt állítják róla, hogy az volt az otthona Sydney-ben, bízzon bennem, ő soha nem ment oda! George szerette Ausztráliát, szerette Sydney-t, szerette az időjárást. Ki nem? Csodálatos hely, az Egyesült Királyságbeli komor hónapokban. Először a Wham! -el mentünk Ausztráliába, és ott maradtunk a Sebel Town House-ban. Az Ausztrália iránti szeretete George-al együtt nőtt, ezért újra és újra visszatért oda. Mi is dolgoztunk ott, létrehoztunk egy stúdiót a szállodában, és elkezdtünk dalokat írni. "
David Austin "nem tud semmit" Adele "Fastlove" vagy Chris Martin "A Different Corner" előadásának lehetséges kiadási időpontjairól - a rajongók csak a Freedom filmben hallhatják a dalokat. Adele az LA Capitol Studios-ba ment, hogy elkészítse Hans Zimmer-el a kész változatot. A rajongók abban reménykednek, hogy a dalok egy jótékonysági albumon kerülhetnek kiadásra.
Azonban van esély arra, hogy 30 percnyi extra felvételt hozzanak létre, a Freedom film egy esetleges DVD kiadásához.
George Michael végső interjúja, amely a Freedom filmben hallható és a narráció nagy részét képezi, egy hosszabb speciális rádió interjúként fog hamarosan megjelenni.